Returner artikel + 232.71 kr. depositum (inkl. 25% moms) du får depositum tilbage når vi modtager din gamle reservedel |
Når du køber reservedele markeret med ”Byttedel” er det nødvendigt ikke kun at betale det, reservedelen koster, men også et depositum. Ifølge europæisk lovgivning er depositummet det beløb, som producenten kræver som sikkerhed for, at den gamle reservedel returneres til reparation og genbrug. Refundering af depositummet sker efter den gamle reservedel er sendt tilbage. Betaling af depositum er kun aktuelt for dele, der er fremstillet indenfor EU. Beløbet på depositummet fastsættes af reservedelsproducenten. Derfor kan den samme del fra forskellige producenter blive tilbudt med forskelligt depositum eller slet ikke have et.
Hvordan fungerer det?
1. Du betaler for den nye del og depositummet.
2. Du modtager den nye del.
3. De klargør den gamle del til forsendelse (dræning af delen for væske (dette gælder ikke for batterier)).
4. Registrer returforsendelse af den brugte ombytningsdel i din personlige konto på EUautodele.dk
5. Den brugte reservedel skal lægges i den kasse, den nye del kom i. Vedhæft den faktura, du modtog i brevet i forbindelse med din bestilling. Det vil gøre behandlingen af din sag hurtigere.
6. Du skal sende den gamle del i korrekt tilstand til denne adresse:
AUTODOC SE (Retoure - Lager R)
Rhinstrasse 132
12681 Berlin
Tyskland
7. Vi sender den gamle del til producenten til undersøgelse.
8. Som regel tager det 6-8 uger at behandle din ordre fra det øjeblik de afsendte reservedele ankommer til os. Vi oplyser dig om resultatet af undersøgelsen.
Hvad er fristen for tilbagesendelse af den gamle del?
Den brugte reservedel skal sendes indenfor et år efter du har købt den nye reservedel.
Hvordan foregår refunderingen af depositummet i tilfælde af et positivt undersøgelsesresultat.
Vi refunderer depositum på samme måde som du betalte eller ved at sætte beløbet ind på din konto på EUautodele.dk.
Hvad hvis undersøgelsesresultat er negativt?
Vi informere dig om at panten ikke kan refunderes til dig. Vi vil lagre ombytningsdelen i 2 måneder på vores lager. Reservedelen kan sendes retur til dig hvis du anmoder herom (Delen vil blive sendt tilbage til dig for regning til EUautodele.dk). Efter 2 måneders lagring, vil reservedelen blive skrottet.
Hvad er returpolitikken?
• Levering af en brugt del sker på kundens regning.
• I det tilfælde, hvor kunden nægter at tilbagesende den brugte reservedel til producenten, vil depositummet ikke blive refunderet, og det betragtes som kompensation til producenten.
• Hvis den brugte reservedel har større skader eller revner i strukturen, vil depositummet ikke blive refunderet.
• Såfremt der returneres en anden type af reservedel, tilbagebetales depositummet ikke. For eksempel er der blevet købt en generator, men der returneres en starter.
• For at modtage depositummet retur, kan der fremsendes en tilsvarende del fra en anden producent. For eksempel købes der en bremsekaliper fra BOSCH, og der returneres en bremsekaliper fra TRW.
• Hvis den nye reservedels kendetegn (fx strømtilførsel) ikke passer med den gamle, skal du undersøge hos producenten, om det er muligt at returnere en sådan del. Du kan gøre dette gennem supportservicen [email protected].
HVILKE KATEGORIER AF RESERVEDELE BLIVER PÅLAGT ET DEPOSITUM?
Krav til brugte dele:
* Instruktionen er kun til information. Hver sag anses som individuel (hver reservedel gennemgår en individuel undersøgelse/kontrol af producenten).
• Bremsekaliper
Kriterier for returnéring af bremsekalibre:
Den brugte del skal stemme overens med det købte produkt.
Den brugte del skal være komplet.
Alle kaliberstyrepinde, tilslutning, fastgørelser og udluftningsskruer skal være til stede.
Den brugte del skal være uden overdreven korrosive skade.
Den brugte del er ikke revnet eller blevet bearbejdet.
Kun brugte dele som er egnet til genanvendelse kan tages retur og blive krediteret.
Emballagens mærkat må ikke være beskidt, mangle, tilføjet påskrift.
*Instruktionen er kun til information. Hver sag anses som individuel (hver reservedel gennemgår en individuel undersøgelse/kontrol af producenten)
Original emballage
Bosch, Elstock, GKN dele skal leveres (tilbage) i dets original emballage. Hvis den ikke sendes i dets originale emballage kan delen ikke blive accepteret. Det er et krav producenten stiller.
• Generator
Betingelser for returnéring af generator:
- Uidentificérbare generatorer vil ikke blive accepteret.
+ Producents OE mærkat skal være til stede eller det indgraverede OE nummer på starter er læselig /identificérbar.
Korrosion
+ Generatoren er ikke blevet opbevaret i længere tid efter afmontering og bærer ingen tegn på korrosion ved remskiven.
- Kraftig korroderet generator.
Skadesniveau
+ Beskadiget plastickappe.
+ En manglende rib foran og eller bag på endeskjoldet.
+ El-stik ødelagt før forsegling.
- To manglende ribber foran og eller bag på endeskjoldet.
- El-stik ødelagt til under forseglingen.
Fuldstændighed af generator:
+ Generatoren er komplet og samlet.
- Usamlet og ukomplet generator.
Ydeevnen af den brugte generator skal svarer til ydeevnen af den nye, ellers kan ekstragebyret ikke blive refunderet.
• Starter
Kriterier for returnering af startmotor:
+ Enheden er accepteret.
- Enheden er afvist.
Identificérbar
- Uidentificérbar starterer vil ikke blive accepteret.
+ Producentens OE mærkat er til stede eller det indgraverede OE nummer på startmotor er læsbar / genkendelig.
Skadesniveau
+ Flangen ved relæ hylster er ikke skadet.
+ Skade på starter relæ plastickappe.
- Startmotor er deform/skadet, på grund af påvirkning/slag mod startmotorhuset ,brud herpå eller et slidt tandhjul.
- Akslen er kraftig misfarvet grundet overbelastning (f.eks. blåfarvet grundet overophedning).
Korrosion:
+ Startmotor er ikke blevet opbevaret igennem længere tid, efter den er blevet afmonteret og bærer ikke tegn på korrosive skader.
- Kraftig korroderet starter.
Fuldstændighed af startmotor
+ Startmotor er fuldstændig og samlet.
- Startmotor usamlet og ufuldstændig.
- Kraftig korrosion af tandhjul.
- Bagplade mangler.
- Skadet frontdæksel
*Instruktionen er kun til information. Hver sag anses som individuel (hver reservedel gennemgår en individuel undersøgelse/kontrol af producenten).
• Drivaksel
Kriterier for returnering af drivaksel:
Den brugte del skal være af samme type som den ombyttede del.
Drivakslen skal være fuldstændig, bestående af sammenkoblingsakslen og begge leddede.
Sammenkoblingsakslen skal være lige. De bøjede aksler kan ikke genfremstilles.
Sammenkoblingsakslen må ikke være rusten eller gået i stykker.
Gevindene fra leddene skal være fuldstændige og passe stramt.
• Kompressor, klimaanlæg
Betingelser for returnering af A/C kompressor:
Enheden vil blive afvist:
Den er betydelig korroderet (skadet område mere end 3cm²).
Ikke alle forbindelser til rørledningen er tæt dækket af original hætte.
Akslen kan ikke manuelt drejes 360°.
Den brugte del kan ikke identificeres (identitetspladen mangler eller er ulæselig).
• Hydraulikpumpe, styresystem
Kriterier for returnering af Servopumpe:
Den brugte del vil blive accepteret:
1. Pumpen er komplet og svarer til delen i kataloget.
2. Der er ingen mekanisk skade.
3. Gevind er i god tilstand.
4. Pumpen kan ikke returneres med skadet remskive og aksel.
5. Der er ingen skade på remskive, aksel eller adapter.
6. Dæksel mangler ikke eller er skadet.
• Tandstang
Den brugte del vil blive accepteret hvis:
1. Styretøjet er komplet, det inkludere:
- Gummimanchetter
- Trykslanger
- Styrestænger (hvis de medfølger den nye del)
2. Styretøjet er ikke stærk korroderet.
3. Der er ingen mekaniske skader, delen er ikke bøjet, styrestangsfunktionen er ikke forringet, fastgørelse ikke skadet.
4. Styrestængerne er ikke skadet ved gevind, er ikke bøjet eller gået i stykker.
5. Hydrauliske slanger til styretøjet og dets elementer er ikke skadet eller mangler.
6. Akslen og akselspor/splines skal være uskadt.
7. Det returnerede styretøj modsvarer det nye.
• Lader, ladesystem
Betingelser for returnering af turbolader:
Den brugte del skal returneres komplet og samlet:
Ingen af elementerne bør adskilles, udskiftes eller fjernes.
Den brugte del skal svare til den købte turbolader.
• Indsprøjtningsdyse
Betingelse for returnering af Indsprøjtningsdyser
Del adskilt -> ikke accepteret
Dyse mangler -> ikke accepteret
Betingelse for returnering af Indsprøjtningsdyser
Stik skadet -> ikke accepteret
Stik gået i stykker -> ikke accepteret
Stik smeltet -> ikke accepteret
Tilslutningsstik beskadiget -> ikke accepteret
Skade på indsprøjtnings enhed, forårsaget af uhensigsmæssig håndtering, (f.eks. hammer) -> ikke accepteret
Pakningssæde beskadiget -> ikke accepteret
• Indsprøjtningspumpe
Ombytningdelen er accepteret hvis:
Ombytningsdelen er den samme type som den nye.
Denne Indsprøjtningspumpe er komplet.
Ingen skade.
Kontrolventil er ikke skadet
Ombytningsdele der har følgende defekter, kan ikke returneres:
Adskilte
Manglende dele
Kraftig korrosion
• Starterbatteri
Krav til håndtering af brugte bilbatterier:
Producenter pålægger ikke specielle krav for håndtering af brugte bilbatterier. Ikke destomindre, anbefaler vi , ikke at åbne brugte batterier og ikke tømme væske (elektrolytter) ud af dem, da det er farligt.
Betingelser for at returnere et brugt bilbatteri
Bring det brugte batteri til vores lager til denne adresse: AUTODOC SE (Retoure - Lager R) Rhinstrasse 132, 12681 Berlin, Tyskland.
• Strømfordeler
Kriterier for returnering af strømfordeler:
Enheden bær ikke bærer tegn på alvorlig korrosion.
Strømfordelerdæksel bør ikke mangle.
Stik bør ikke mangle.
Enheden skal være komplet.
Uidentificerbare strømfordelere vil ikke blive accepteret.