Du har ret til at returnere indenfor 14 dage efter modtagelse af dine Bundkar til Motor
Se mere
Følgende betalingsmetoder er tilgængelige i vores Bundkar til Motor online butik
Se mere
Når du har placeret din bestilling i vores Bundkar til Motor butik, kan du vælge dit fragtselskab
Se mere
Indtast din e-mail adresse og kodeord
Har du ikke en konto på EUautodele.dk? Registrer dig nu på mindre end 1.5 minutter
Bundkar – formål og funktion
Oliebundkarret med dets våde karsmørelse er et komponent i firetaktsmotoren og udgør dens nederste kant. For dette formål sidder den sædvanligvis på motorens laveste punkt, og er forbundet direkte til krumtaphuset. I oliekarret opbevares den nødvendige olie for at smøre motoren. For at dræne motorolien under et olieskift, er oliekarre udstyret med åbning ved dens laveste punkt, der lukkes med en prop. Denne består af metal eller nogle gange plastik, og er udstyret med en forseglingsring. Oliekarret på en gennemsnitlig bilmotor har en kapacitet på 2 til 8 liter. Det anvendte materiale er normalt en stålplade eller støbejernsplade, og nogle gange har det også integrerede plastikkomponenter. Oliebundkarret kan også have til funktion at nedkøle motorolien under operation, og nogle kar har kølefinner. Automatgear har endda et specielt transmissionsbundkar. Velkendte producenter af oliebundkar inkluderer blandt andre: VAICO, VAN WEZEL, FEBI BILSTEIN, DIEDERICHS og JOHNS.
Hvis bundkarret lækker eller er beskadiget
Et bundkar bør normalt holde lige så længe som køretøjet selv. Men ikke desto mindre kan rustskader også forekomme her, som forværres over tid. Når man skødesløst kører over forhindringer, er der en fare for at bundkarret berører vejfladen og bliver beskadiget. At stramme oliedræningsproppen kan også beskadige hullets gevind, og forårsage lækage. Ud over det kan oliekarret lække olie på grund af et defekt seglelement ved forbindelsen til krumtaphuset.
At reparere eller udskifte bundkarret.
Et defekt seglelement kan udskiftes, og det samme kan et beskadiget gevind. Et defekt bundkar kan også forsegles med et specielt forseglingsmiddel. Men hvis skaden er for stor, skal karret skiftes ud. For at adskille karret, er det bedst at løfte bilen med en kran eller via en bilgrav. Derefter bør olien tømmes ned i en oliebakke. Her efter kan skruerne løsnes, og karret kan tages ud. Du kan købe alle de ting, du mangler, nemt og billigt i vores online-butik. Vi har også mange andre reservedele til de fleste bilmærker og modeller.