Du har ret til at returnere indenfor 14 dage efter modtagelse af dine Koblingskabel til Kobling & tilbehør
Se mere
Følgende betalingsmetoder er tilgængelige i vores Koblingskabel til Kobling & tilbehør online butik
Se mere
Når du har placeret din bestilling i vores Koblingskabel til Kobling & tilbehør butik, kan du vælge dit fragtselskab
Se mere
Indtast din e-mail adresse og kodeord
Har du ikke en konto på EUautodele.dk? Registrer dig nu på mindre end 1.5 minutter
Koblingskabel – funktion og opgave
Separeringen og lukningen af energitransmissionen under opstart og gearskift udføres af koblingen, når man trykker på koblingspedalen. Kraften på pedalen transmitteres normalt hydraulisk eller mekanisk til koblingen. Et kabel bruges ved den mekaniske version. Når pedalen trykkes ned, strammes koblingskablet. Dette er forbundet i den anden ende til en frigørelsesstang, som derefter aktiverer koblingens frigørelsesleje og derved koblingen selv. Over tid bliver kablets foring slidt ned, hvor, i modsætning til en ny kobling, koblingens løshed reduceres. Derved justeres frigørelsesstangens position kontinuerligt, hvorved koblingskablet slides ned. Derfor skal koblingsafstanden øges i længde for at kompensere for den slidende effekt. For at undgå en regulær påkrævet manuelt længdejustering, bruges der koblingskabler med en automatisk justeringsmekanisme. Velkendte producenter af disse kabler inkluderer: TRW, NK, SACHS, ATE, LUK og FEBI BILSTEIN.
At justere kablet
Hvis kablets længde ikke justeres for at nedsætte koblingsafstanden, vil frigøreren køre konstant, hvilket betyder at koblingen ikke længere vil lukke helt. Dette fører til forøgende koblingsskred og forøget slid. Ved koblingskabler med en manuel længdejustering kan afstanden justeres ved enten at dreje og justere en knap på pedalen, eller ved frigørelsesstangen.
Når koblingskablet knækker
Kablet er udsat for høj mekanisk trækbelastning, hvilket gør at det kan brække ved overdreven slid. I dette tilfælde kan koblingen ikke længere bruges, hvorved energitransmissionen mellem motoren og transmissionen ikke længere kan separeres.
At udskifte kablet
Kablet kan generelt nemt udskiftes, mens justeringen af det nye kabel kan kræve en del tålmodighed. For at fjerne det gamle koblingskabel skal en fæsteklips eller skrue fjernes ved overgangene til pedalen og koblingen, så kan /3} kablet fjernes og erstattes. Et nyt koblingskabel i superb kvalitet kan bestilles billigt og nemt i vores online-butik. Vi fører også mange andre reservedele til adskillige bilmærker og modeller.