Du har ret til at returnere indenfor 14 dage efter modtagelse af dine Krumtapsføler til Motor
Se mere
Følgende betalingsmetoder er tilgængelige i vores Krumtapsføler til Motor online butik
Se mere
Når du har placeret din bestilling i vores Krumtapsføler til Motor butik, kan du vælge dit fragtselskab
Se mere
Indtast din e-mail adresse og kodeord
Har du ikke en konto på EUautodele.dk? Registrer dig nu på mindre end 1.5 minutter
Pulsgeneratorens krumtapaksel – funktion
Krumtappens position og fart måles af sensorer af pulsgeneratoren i bilen. Med hjælp fra den transmitterede puls, kalkulerer den elektriske motorkontrol det korrekte tændingsmoment, og kontroller indsprøjtningstimingen i motoren. Termerne krumtapsensor, induktiv sensor eller induktanstransmitter bruges ofte vekslende for pulsgeneratoren. Pulsgeneratoren er sædvanligvis monteret i regionen omkring svinghjulets ydre kant, som er fast forbundet krumtapakslen. Svinghjulet har tænder lavet af jern eller stål ved dens ydre kant. Pulsgeneratoren består derimod af en permanent magnet og en induktionsspole med en blød jernkerne. Hvis en af svinghjulets tænder passerer igennem pulsgeneratoren, induceres en voltpuls i spolen ifølge princippet bag elektromagnetisk induktion. En skiftende volt genereres af det roterende svinghjul, hvis frekvens er proportionel til krumtappens roterende hastighed, og behandles af det integrerede kredsløb i pulskontrolenheden. Ved bevidst at lave mellemrum mellem tænderne i svinghjulet, forbliver en voltpuls af ved det passende punkt, fra hvilket kontrollanten kan opdage motoren øjeblikkelige position. Anerkendte producenter inkluderer: BOSCH, FEBI BILSTEIN, METZGER, HELLA, VDO, FACET og VEMO.
Hvis pulsgeneratorens krumtapaksel er defekt
Bilens pulsgenerator kræver ingen speciel vedligeholdelse, og holder generelt meget længe. Men defekter kan opstå gennem rustskade i de elektriske komponenter. Det kunne endda medføre en kortslutning af spolesystemet. Andre mulige årsager til malfunktion af pulsgeneratoren kan være seriøst forurening, for stor afstand fra ringtandhjulet og et beskadiget tandhjul. Tegn på defekte pulsgeneratorer kan være misforsøg på at starte motoren, eller at motoren stopper. Ud over det indeholder kontrolenheden ofte en fejlkode. Selv med et ohm-meter kan systemet testes. Den interne resistens bør baseres en indstilling mellem 200 og 1000 ohm, en betydeligt lavere værdi indikerer en kortslutning.
At udskifte pulsgeneratoren
En defekt encoder kan udskiftes med en smule behændighed. Omgrænsende komponenter og dække skal fjernes, og det er derefter muligt at udskifte pulsgeneratoren. Nye elementer kan bestilles nemt og billigt fra vores online-butik. Her finder du også mange andre højkvalitets reservedele til talrige bilmærker og modeller.