Du har ret til at returnere indenfor 14 dage efter modtagelse af dine Tændspole til Motor
Se mere
Følgende betalingsmetoder er tilgængelige i vores Tændspole til Motor online butik
Se mere
Når du har placeret din bestilling i vores Tændspole til Motor butik, kan du vælge dit fragtselskab
Se mere
Indtast din e-mail adresse og kodeord
Har du ikke en konto på EUautodele.dk? Registrer dig nu på mindre end 1.5 minutter
Tænd spole - funktion, opgave og producenter
Antændelse af brændstofs-luft-blandingen i en benzinmotor kræver en høj elektrisk spænding, herfra vil en gnist i elektroderne af tændrøret forekomme. Opgaven for tænd spolen i dette tilfælde er at konvertere den normale batterispænding på 12 volt til den ønskede højspænding. En tænd spole er konstrueret lignende en transformer, der anvender princippet om elektromagnetisk induktion. Den består hovedsageligt af en lamineret jernkerne, som bærer to spoler, den primære og sekundære vikling, lavet af kobbertråde. Når antændingen sker, vil den primære gennemskæres af strøm, hvorved der induceres en højspænding i den sekundære vikling. Derfra passerer højspændingen gennem tænd kablet til tændrøret. En tænd spole kan generere en spænding mellem 15.000 og 30.000 volt, afhængigt af modellen. Dette har et cylindrisk hus og det ligger i motorrummet af køretøjet. Der er spoler af forskellige typer til forskellige, i dag konventionelle tændingssystemer. Blandt de førende mærker af tænd spoler er BOSCH, BERU, NGK, JANMOR, HELLA, Hitachi og VALEO.
Tænd spoles levetid og forårsager for fejl
Livet for en tænd spole forkortes af den konstante mekaniske og termiske effekt. Et kilometertal grænse er et sted mellem 60.000 til 80.000 km. Den nøjagtige levetid kan dog variere meget. Ældre tænd spoler er ofte beskadiget af overophedning på grund af interne kortslutninger. Mulige mekaniske skader er alsidige og kan være forårsaget ved for eksempel stærke motor vibrationer, mår skader eller lækkende motorolie. Dette fører til defekte kabler eller et spole brud.
Når tænd spolen er defekt - Tjek og udskiftning af tænd spolen
Teknisk kyndige personer kan kontrollere og om det er nødvendigt udskifte en tænd spole selv. En defekt tænd spole manifesterer sig ofte gennem en ustabil eller afkortet motor, især ved lavere hastighedsområder og under opvarmningsfasen. Fejltændinger kan også være et almindeligt symptom. Den elektriske kontrol udføres med en modstandsmåling. Afhængigt af udformningen af tænd spolen, bør primærviklingen have en modstand mellem 0,3 og 2 ohm, og sekundærviklingen mellem 8 og 19 kilo-ohm. Præcise instruktioner for kontrol og udskiftning af tænd spolen, kan findes på internettet og i fag litteratur. Du kan få en ny tænd spole, samt forskellige andre dele til mange bilmærker, billigt i vores online shop.