Du har ret til at returnere indenfor 14 dage efter modtagelse af dine Hjulspindel til Undervogn og bærearme
Se mere
Følgende betalingsmetoder er tilgængelige i vores Hjulspindel til Undervogn og bærearme online butik
Se mere
Når du har placeret din bestilling i vores Hjulspindel til Undervogn og bærearme butik, kan du vælge dit fragtselskab
Se mere
Indtast din e-mail adresse og kodeord
Har du ikke en konto på EUautodele.dk? Registrer dig nu på mindre end 1.5 minutter
Styreknoens funktion
Styreknoen er en del af et køretøjs suspension. Sædvanligvis har en bil to styreknoer, som findes på begge forhjul. Der er ingen knoer bagtil, for der sidder ingen styreaksler. Knoerne har flere funktioner. For det første er de ansvarlige for at transmittere styringens bevægelser sammen med de tværliggende arme og svingarmene. For det andet, så stabiliserer de det hjul de er tilsluttet via de påmonterede hjullejer. Nyere køretøjer har en såkaldt uafhængig suspension. Der tager styreknoen kun funktionen som suspensionskontrol ved at være monteret fjederstiver på hjulet. Dobbelt-pivot styring har eksisteret siden 80'erne. Siden da har akseltappen overtaget en stor del af overførslen af styringsbevægelse såvel som styringen. Men i mellemtiden er andre styresystemer blevet mere populære, så dette er ikke længere tilfældes. Som en del af akselsuspensionen er knoerne uaffjedrede i singlesuspensionen til den uaffjedrede masse af en passagerbil. Blandt de velkendte producenter af knoer findes bl.a. FEBI BILSTEIN, LEMFÖRDER, MAPCO, SWAG, VAICO, METZGER, MEYLE.
Hvor er styreknoerne og hvordan ser de ud?
For at finde knoerne skal du bruge en lift eller et hul at arbejde i, for de er lokaliseret direkte bag hjulet, omkring i midten af de tilspidsede hjullejer og det stive aksel. Knoer er let kurvede og har mange huller, hvor dele som kaliberen er fastsat. Det er en flad, nogle gange ribbet C-formet metaldel med mange huller og/eller gevind.
Hvordan ved man at der er et problem med en styrekno?
Da bilens styrekno kan være ansvarlig for adskillige forskellige funktioner alt afhængig af modellen, kan en defekt have mange ansigter. Ofte vil et overbelastet hjulleje forårsage en øget last på stubakslet. Dette kan føre til skarpe styrebevægelser som føles som en banken eller hamren af hjulet. Der er også en mulighed for at gevindene knækker under tung last, hvilket betyder at den monterede bremsekaliber ikke længere vil sidde ordenligt. Dette vil reducere bremsekraften betydeligt. Knoen kan ikke rigtigt repareres af nogen, men det er nemt at installere en ny del uden megen erfaring. Hvis styreknoen erstattes, bør hjullejet også erstattes med det samme. I vores online-butik finder du den rigtige knuckle til dit køretøj til lave priser, og den vil hurtigt ankomme til din leveringsadresse. Vi holder også en variation af andre dele (så som kuglelejer) og biltilbehør af bedste kvalitet for mange bilmodeller.