Du har ret til at returnere indenfor 14 dage efter modtagelse af dine Tændingsmodul til Motor
Se mere
Følgende betalingsmetoder er tilgængelige i vores Tændingsmodul til Motor online butik
Se mere
Når du har placeret din bestilling i vores Tændingsmodul til Motor butik, kan du vælge dit fragtselskab
Se mere
Indtast din e-mail adresse og kodeord
Har du ikke en konto på EUautodele.dk? Registrer dig nu på mindre end 1.5 minutter
Afbryderanlægget – formål og funktion
Afbryderanlægget i tændingen refereres også til som tændingsmodulet. Tændingens formål i en benzinmotor er at antænde den komprimerede brændstof-luft mikstur i cylinderen, som skal gøres på det rigtige tidspunkt af gnisten i tændrøret. For at generere tændingsgnisten skal der opstå et tilstrækkeligt højt spændingsniveau. Dette genereres af tændspolen, som transformerer 12-volts batteriet til mellem 20.000 og 35.000 volt. For dette formål har tændspolen en primær lavvoltsspole gennem hvilken batteristrømmen flyder. Hvis kredsløbet i spolen afbrydes, kan det forårsage magnetisk induktion med en høj voltpuls i den sekundære højvoltsvikling i spolen. I ældre motorer udføres åbningen og lukningen af kredsløbet af en mekanisk kontakt. I moderne køretøjer overtager afbryderanlægget denne opgave, og den åbner og lukker kredsløbet elektronisk via en intern transistor. Typisk er afbryderanlægget monteret på motoren i området omkring tændrørene. For at tændingen kan finde sted på det rigtige tidspunkt, skal afbryderanlægget kontrolleres af en sensor. Blandt velkendte producenter er: HELLA, BOSCH, BERU, VALEO, MAGNETI MARELLI, MEAT & DORIA og MAPCO.
Tændingsfejl – symptomer
Tændingsmoduler er stort set vedligeholdelsesfrie, men har ikke et uendeligt liv. De er skrøbelige over for overophedning, hvorfor de køles af en køleplade under operation. Ikke desto mindre kan den konstante termiske belastning alene føre til svigt. Ud over det, kan fugt og korrosion i de elektriske forbindelser føre til fejl, så du bør tjekke tændingsmodulet for problemer inden i, i portene og forbindelserne. Defekte moduler kan føre til fejltænding eller utilstrækkelig tændingsvolt. En tænding der virker irregulært har en negativ virkning på motorens ydeevne, brændstofforbruget og udstødningsudslippet.
At udskifte et defekt afbryderanlæg
Et defekt tændingsmodul bør skiftes ud med det samme. Med en smule snilde kan man selv skifte den ud. Den er normalt forbundet til det elektriske system med en stikkontakt. For specifikke instruktioner bør du søge på internettet, eller bruge den litteratur, der er i bilen. Et nyt tændingsmodul kan fås billigt i vores online-butik. Her finder du også mange andre reservedele i OEM-kvalitet til mange bilmærker og modeller.