Du har ret til at returnere indenfor 14 dage efter modtagelse af dine Køleblæser til Motor
Se mere
Følgende betalingsmetoder er tilgængelige i vores Køleblæser til Motor online butik
Se mere
Når du har placeret din bestilling i vores Køleblæser til Motor butik, kan du vælge dit fragtselskab
Se mere
Indtast din e-mail adresse og kodeord
Har du ikke en konto på EUautodele.dk? Registrer dig nu på mindre end 1.5 minutter
Motorens ventilator – funktion og opgave
De fleste biler har et kølemiddelkredsløb til at nedkøle motoren. I dette filfælde aflades motorens overskydende varme til kølemidlet, som derefter køles af en luftstrøm i køleren selv på grund af dens store overflade. Især når motoren står stille eller kører langsomt, kan varmen ikke frigøres tilstrækkeligt fra køleren, hvorfor yderligere kølingsluft bliver genereret af køleventilatoren. I de fleste bilers tilfælde er denne ventilator placeret bag køleren i motorblokken. I ældre biler bliver ventilatoren stadig drevet af motoren via en rem, men det var ikke optimalt for ventilatorens ydeevne, når køretøjet kørte langsomt på grund af den nedsatte motorhastighed. I senere bilmodeller blev det derfor normalt at drive ventilatoren med en elektrisk motor, som kontrolleres uafhængigt af temperatur. Derved er ventilatoren kun sluttet til, når det er nødvendigt. Selv en ventilatorfarts-kontrol, som er afhængig af operationstemperaturen, er mulig via en tyktflydende kobling. Nogle køretøjer har også et kølesystem med flere ventilatorer. Førende mærker inkluderer blandt andre: AKS DASIS, PRASCO, BERU, DIEDERICHS, MAGNETI MARELLI, og HELLA.
Ventilatoren bliver ved med at køre, eller kører slet ikke
Det er almindeligt at ventilatoren bliver ved med at køre et lille stykke tid efter motoren er blevet slukket, hvis motoren, eller kølemidlet, stadig har en høj temperatur. Generelt er ventilatoren vedligeholdelsesfri og bør operere pålideligt rigtigt, rigtigt længe. Men en defekt ventilator kan ikke udelukkes. Et ventilatorsvigt kan fx forårsages af en defekt elektrisk motor. Andre mulige årsager kan være et svigt i den temperaturafhængige ventilatorkontrol, det elektriske system eller mekanisk skade. Da overophedning af motoren og associeret skade kun kan undgås ved at have et optimalt fungerende kølesystem, er det strengt nødvendigt hurtigst muligt at udskifte eller reparere en defekt ventilator.
At udskifte ventilatoren
Udskiftning af en defekt ventilator kan variere i sværhedsgrad afhængig af bilmodellen, men det bør være muligt med lidt behændighed. Nogle omgrænsende dele og forkofangeren skal fjernes. Du kan bestille alle de nødvendige dele til et kølesystem til din bil nemt og billigt i vores online-butik. Vi har også mange andre reservedele til adskillige bilmærker og modeller.